Kaffe

Viser alle 15 resultater

 

 

FRA 1878

 

 

 

 

Der er ting i livet, som selv teknologisk udvikling ikke kan forældes, såsom tonen i et musikinstrument, en kombination af smag eller aromaen af en kaffe. Faktisk er det kun med erfaring, at man bevidst kan tage sig af de små detaljer og have en perfekt idé om det resultat, de ønsker at opnå. Derfor er virksomheder, der har været aktive i over et århundrede, som Moka J-Enne – en af de første kaffebarer i Italien – en uerstattelig arv fra kunsthåndværkskultur og fremragende fremstilling.

En historie, der fortælles fra et italiensk hjerte

Det var i 1878, at Jacopo Niccolai begyndte at drive fødevarebutikken, hvor han tidligere arbejdede som ærendedreng; kort efter købte han det hele. Butikken var placeret på Piazza del Duomo i Pistoia, lige bag San Giovanni in Corte-domkirken, bygget i 1300-tallet. Det var et sted, der siden middelalderen var omdrejningspunktet for byens sociale liv. På trods af det faktum, at kaffe på det tidspunkt var et ret sjældent produkt, begyndte Jacopo at producere anerkendte kaffeblandinger, som han skabte ved at riste Arabica-kaffe, fra lande langt væk. Desuden var ristemaskinerne, der blev brugt på det tidspunkt, generelt ved anvendelse af kul, også meget sjældne. Derefter blev kaffe i mellemkrigstiden et mere udbredt og et mere markant produkt. Således blev denne fødevarebutik i Pistoia, som i mellemtiden også var blevet et laboratorium til at fremstille spiritus, en destination for købere i nærliggende områder, f.eks. Fra bjergene. I efterkrigstiden begyndte virksomheden at levere deres tjenester til hjem. Dette var en merværdi for Moka J-Enne og muliggjorde en yderligere, betydelig udvikling i den følgende periode. Nu er Pistoiese-kaffebaren en del af Unione delle Imprese Storiche Italiane, der samler italienske firmaer af ekspertise, der har været i drift i mindst 100 år med deres historie dokumenteret, og som klart har demonstreret etiske værdier.

Tænk stort

I 1960’erne blev virksomheden drevet af familiens fjerde generation. Forretningen voksede, og et større hovedkvarter var nødvendigt. Det blev således besluttet at flytte kaffebaren til den nærliggende Piazza della Sapienza, hvor – år før – en af Jacopos sønner, Dino, havde købt en grund, hvor en pantelånere havde opereret i middelalderen. Her voksede Moka J-Enne endnu længere, indtil den igen skulle flytte. I slutningen af 1990’erne flyttede hovedkvarteret igen. Da virksomheden forretningsmæssigt nu er blevet mere udbredt og struktureret, blev området i det moderne industriområde Sant’Agostino valgt. Her kom medlemmer af den femte generation af Niccolai-Cappellini-familien for nylig ind i virksomheden.

En historie om Kaffe

Moka J-Enne, en historisk toscansk kaffebar, der blev grundlagt i 1878, er nu en del af Unione Imprese Storiche Italiane, en forening af historiske italienske virksomheder, der siden 2000 har omfavnet en række italienske virksomheder, som er fine eksempler på ‘Made i Italien ‘og har vist sig at være langvarig og pålidelig med mindst 100 års uafbrudt og etisk forsvarlig forretning. Tilføjelsen af Moka J-Enne til forbundet med historiske italienske virksomheder bringer antallet til 41 i alt. Vi vil gerne takke alle, der har bidraget og fortsætter med at bidrage med deres arbejde hver dag og bringe deres eget input til denne lange kærlighedshistorie.

 

 

Made in Tuscany

Hvert Moka J-Enne-produkt bærer udtrykket “Made in Tuscany”, fordi Toscana – når det kommer til mad – er synonymt med ekspertise. Blandt disse produkter er Cream S-kaffeblandingen den mest udbredte: en blanding med en rig og intens aroma, dens opskrift er konstant blevet perfektioneret i løbet af sin levetid og strækker sig over et århundrede. Denne blanding er perfekt til butikker, der ønsker at vælge en tidløs klassiker. Den brede vifte af produkter inkluderer også yderligere blandinger, der er i stand til at gifte sig med århundredgamle viden og nye trends. BioChicco (‘biobean’) er et perfekt eksempel, lavet af bønner med organisk certificering. Dette er et ekstremt innovativt produkt på det italienske marked, som Moka J-Enne frigav i begyndelsen af 2000’erne og er ideelt til virksomheder, der gerne vil skille sig ud.